Hoe word je gezond 100 jaar? => Blue Zones

We willen allemaal wel oud worden, mits we gezond blijven, maar hoe werken die Blue Zones?

Blue Zones

Hoe word je gezond 100 jaar?
Ze heten blue zones, de plaatsen in de wereld waar mensen langer en gezonder leven dan ergens anders op de wereld. Mensen die in één van deze plaatsen wonen worden gemiddeld 90 of zelfs 100 jaar, in goede gezondheid, zonder medicijnen of invaliditeit. Deze vijf blue zones zijn:

  • Het Italiaanse eiland Sardinië
  • Okinawa in Japan
  • Loma Linda in Californië, de gemeenschap van Adventisten
  • Het geïsoleerde Nicoya in de Costa Rica Peninsula
  • Ikaria, een geïsoleerd Grieks eiland

Geen mysterie
Het lijkt mysterieus maar het is goed te begrijpen. Het is een keuze die mensen in deze zones maken: men leeft met weinig stress, deelt het geluk met familie, heeft het gevoel een doel te hebben in het bestaan met een gezonde dosis aan spiritualiteit en zorgt voor voldoende slaap. Mensen in deze zones gebruiken in hun dagelijks voedingspatroon o.a. veel gezonde oliën en honing.

Jij kan dit ook
Veel kunnen wij uiteraard zelf toepassen in onze eigen levens- en voedingswijze. Het is nooit te laat om te beginnen. Verschillende studies tonen aan dat een drastische verbetering van de levensverwachting en gezondheid kunnen terugkeren, en wel zeer snel na het corrigeren van een slechte levensstijl.

9 kenmerken van de Blue Zones

Uit het onderzoek en interviews met 263 honderdjarigen in de Blue Zones werden negen gemeenschappelijke kenmerken gevonden. Het geheim hoe je langer kunt leven ligt niet in diëten of oefenprogramma’s, maar in het creëren van de juiste omgeving voor jezelf.

Blue Zones

1. Beweeg natuurlijk
‘sWerelds oudste mensen heffen geen gewichten, rennen geen marathons en gaan niet naar de sportschool. In plaats daarvan wonen ze in omgevingen die hen van nature aansporen om te bewegen zonder daar bij stil te staan. Ze bewerken hun tuin en hebben geen machinerieën voor het zwaardere huishoudelijk werk en het werken in de tuin.

2. Levensdoel
De inwoners van Okinawa noemen het “Ikigai” en die van Nicoya noemen het “plan de vida;” beiden kun je vertalen naar “waarom sta ik ‘smorgens op”. Het helder hebben van je levensplan geeft je tot 7 jaar extra in je levensverwachting.

3. Neem je rust
Ook mensen in de Blue Zones ervaren stress. Stress leidt tot chronische ontstekingen die worden geassocieerd met alle bekende ouderdomskwalen. Wat die langst levende mensen hebben, wat wij niet hebben, zijn methodes die die stress teniet doen. Okinawanen herdenken elke dag meerdere keren hun voorouders, Adventisten bidden, Ikarianen doen een middagslaapje en Sardiniërs doen een “happy hour”.

4. 80% Regel
“Hara hachi bu”  – de Okinawanen gebruiken een 2500-jaar oude mantra van Confucius, uitgesproken voor elke maaltijd, die hen er aan herinnert om met eten te stoppen wanneer hun maag voor 80% vol is. Die 20% ruimte tussen niet hongerig zijn en vol zitten kan het verschil zijn tussen aankomen of afvallen. De inwoners van de Blue Zones eten hun kleinste maaltijd aan het eind van de middag of begin van de avond en eten dan niets meer tot aan de volgende dag.

5. Plant-aardig dieet
Bonen, inclusief bruine en zwarte, soja en linzen zijn de hoeksteen van het dieet van de meeste honderdjarigen. Dit wordt aangevuld met vers fruit en groenten. Vlees – meestal varken – wordt gemiddeld slechts 5 maal per maand gegeten.  Eén portie is tussen de 85 en 115 gram.

6. Vijf uur wijn uur
Inwoners van alle Blue Zones (behalve de Adventisten) drinken regelmatig een bescheiden hoeveelheid alcohol.  Bescheiden drinkers worden ouder dan geheel onthouders. De truc is om dagelijks 1 a 2 glazen, bij voorkeur Sardinische Cannonau wijn, te drinken, samen met vrienden of bij het eten. En nee, je kunt niet een heel week sparen en dan op zaterdagavond 14 glazen nuttigen.

7. Ergens bij horen
Op slechts 5 van de 263 geïnterviewde honderdjarigen na, behoorden ze allen tot een op een geloof gebaseerde gemeenschap. De geloofsrichting schijnt niet uit te maken. Onderzoek wijst uit dat wanneer je 4 x per maand een dienst bijwoont, dit 4 tot 14 jaar toevoegt aan je levensverwachting.

8. Geliefden komen eerst
De honderdjarigen zetten hun geliefden en families op de 1e plaats. Dat betekent onder andere dat ouderen dichtbij gehuisvest worden of zelfs in huis genomen worden. (dit verlaagt ook ziekte en sterfte onder de kinderen van dat huishouden). Ze zijn gecommitteerd aan een levenspartner, wat tot 3 jaar toevoegt aan de levensverwachting. Ze investeren bewust in hun kinderen zowel qua tijd als plezier. (hierdoor heb je ook meer kans dat er voor jou gezorgd gaat worden wanneer dat nodig gaat worden).

9. Juiste Groep
‘sWerelds langst levenden kiezen – of worden geboren in – kringen die gezonde gewoontes nastreven en ondersteunen. Okinawanen creëren ”moais”– groepen van 5 vrienden die elkaar ondersteunen voor het leven. Onderzoek  van Framingham Studies toont aan dat roken en obesitas, maar ook blijdschap of zelfs eenzaamheid aanstekelijk werken. De sociale netwerken van deze langst levenden ondersteunen de gezonde gewoonten.

Om echt 100 te worden, moet je wel de genetische loterij gewonnen hebben. Maar de meesten van ons kunnen best 90 worden, en meestal zelfs zonder chronische ziekten. Zoals de Adventisten aantonen, kan de gemiddelde levensverwachting 10 tot 12 jaar worden verlengd door de levensgewoonten van een Blue Zone te adopteren.

Wil jij hier hulp bij?
Van zaterdag 6 tot zaterdag 13 oktober 2018 neem ik een select groepje mensen mee naar de Blue Zone van Sardinië. Daar help ik ze samen met een echte Nederlandse Sard (Sardiniër) glashelder te worden over wat ze willen in hun leven, het o zo belangrijke ‘plan de vida’ uit de 9 kenmerken. Kijk maar via deze link. Het zou super zijn als je dit wilt delen. Je leest vast wel hoe enthousiast ik hier over ben. Je kunt me altijd bellen als je vragen hebt. Wil je mee of ken je iemand voor wie dit heel goed zou zijn, neem contact op! Alleen al dit ‘plan de vida’ levert je 7 extra gezonde jaren op!

Wil je weten wat je Blue Zones levensverwachting is en kan worden?

Klik op deze Blue Zones link en ontdek wat je huidige levensverwachting is, en waar je potentie ligt en hoe oud je dan wordt.
PS: ons Blue Zones onderkomen had afgelopen jaar een TIEN o.b.v. reviews bij Booking.com




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *