Stress verminderen

Stress verminderen

Stress op de werkvloer is beroepsziekte nummer 1. Een derde van het werk gerelateerde verzuim wordt veroorzaakt door werkstress. Daarmee is stress het grootste beroepsrisico in ons land. Wist je dat een burn-out gemiddeld 189 dagen duurt? Dat stress gerelateerd wordt aan diverse hart en vaat ziekten? Dat er een onderzoek gestart is naar de relatie tussen stress en alzheimer?

Stress wordt meestal gerelateerd aan werk. Maar ook thuis kun je stress ervaren. En stress die je thuis ervaart neem je soms ongemerkt ook mee naar je werk. Of andersom.

stress verminderen 1

Stress verminderen op je werk

Stress verminderen op je werk is dus eigenlijk een must. Belangrijk is om de oorzaak te achterhalen. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  • hoge werkdruk
  • werk wat je niet ligt, leuk vindt
  • werk wat eigenlijk te moeilijk is
  • conflict met je werkgever of leidinggevende
  • conflict met een collega

Stress verminderen thuis

Stress thuis is meestal terug te vinden in de relationele of financiële sfeer. Ook hier is stress verminderen bevorderlijk voor je gezondheid en algemeen gevoel van welbehagen.

  • relatie problemen met je partner, kind, ouder of buren
  • financiële zorgen of je wel rond kunt komen
  • een traumatische ervaring
  • rouw verwerking

Indien je meer geïnteresseerd bent in de psychische achtergrond van stress verminderen dan kun je hier kijken. Wil je direct oplossingsgericht aan het werk, lees dan verder.

Stress verminderen fysiek

Stress gaat enorm in je lijf zitten. Pijntjes zijn eigenlijk indicaties dat er ergens iets mis gaat. Stress zorgt er namelijk voor dat je immuunsysteem uitvalt. En dat zorgt juist voor het onderhoud van je lichaam. Wanneer er zoveel stress is, of zo vaak stress, dat er niet meer aan het onderhoud kan worden gewerkt dan wordt je vanzelf een keer ziek, van een verkoudheid tot overspannenheid tot burn-out of nog veel erger.

Je kunt jezelf heel snel fysiek weer tot rust brengen door een goede ademhaling. Misschien herken je wel dat wanneer je erg gespannen bent dat je ademhaling dan heel kort is, ondiep, en hoog in de borst? Zorg er voor dat je goed door je buik ademhaalt. Dat kun je direct al voelen.

Stress verminderen emotioneel

Je lijf tot rust brengen door ademhalingsoefeningen is natuurlijk een heel goede stap. Nog beter is om de onderliggende oorzaak van stress te verminderen. Allerlei angsten voor de toekomst, trauma’s, PTSS, rouwverwerking, relationele conflicten zijn goed op te lossen middels Destination Coaching.

stress verminderen

In mijn praktijkruimtes in Zuid-Beijerland, Oud-Beijerland en Haaren, maar desgewenst ook op locatie, geef ik diverse stress verminderen programma’s en workshops.




Reactiemogelijkheid is gesloten